Laos - Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marije Kuijl - WaarBenJij.nu Laos - Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marije Kuijl - WaarBenJij.nu

Laos - Luang Prabang

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

08 December 2011 | Laos, Luang Prabang

Hoi iedereen!

Nieuw land, nieuwe plaats, nieuwe cultuur en een nieuw reisverslag.
Een ontzettend lang reisverslag.. bereid u voor.

Zondagochtend 27 november zijn we 's ochtends in de taxi gestapt en hebben we koers gezet naar het vliegveld van Lombok. Onze taxichauff was denk ik nog niet zo heel lang thuis in het wereldje van taxirijden, maar dit maakte hem wel schattig. Na wat navraag gedaan bij collega's dacht hij de weg wel te weten en zijn we op weg gegaan. Hij nam zijn taak enorm serieus, want met een hoog tempo gingen we het eiland over. Dit ging helaas wel ten kosten van zijn rechterachterband, die vlak voor het vliegveld helemaal leeg stond. Met behulp van een andere taxichauffeur een nieuwe erop gezet en zo zijn we uiteindelijk mooi op tijd bij het vliegveld terecht gekomen.
Het vliegtuig steeg mooi op tijd op en in een kleine twee uur stonden we weer in Jakarta. We hadden natuurlijk een binnenlandse vlucht en onze volgende vlucht was een internationale. Het was een hele sport om bij de goede terminal te komen. 1 of andere shuttlebus zou ons wel even naar de goede terminal brengen. En inderdaad, na drie keer uitstappen, drie keer weer instappen en 76 keer navraag gedaan te hebben stonden we dan in terminal 3. Een paar uur later vertrok dan ons vliegtuig naar Bangkok.
Vorige keer in Bangkok hadden we een goed hostel, omdat het al laat was hadden we niet echt zin om op zoek te gaan naar een nieuwe. We besloten dan ook weer terug naar deze te gaan. Moe maar voldaan ons bedje ingekropen.

De volgende dag was ons plan om door te reizen naar Kanchanaburi, maar we hadden het eigenlijk nog wel naar ons zin in Bangkok. We besloten dan ook 1 dag langer te blijven en de volgende dag pas door te reizen. Wel leek het ons slim om alvast uit te zoeken hoe we dan in Kanchanaburi zouden komen. Uiteindelijk is het zover gekomen dat we helemaal niet meer naar Kanchanaburi gingen. We hadden idee om van Kanchanaburi naar Ayutthaya te gaan. Om vanaf hier de nachttrein naar Chiang Mai te pakken. Probleem, de trein reed niet. We zouden dan terug naar Bangkok moeten en vanaf daar vervoer regelen naar Chiang Mai. Dit vonden we nogal omslachtig en we hebben dan ook besloten om vanaf Bangkok direct door te gaan naar Chiang Mai. In de buurt van Kanchanaburi wilden we wel graag 'the floating market' bekijken, dit hebben we de volgende dag dan ook gedaan. Vroeg uit bed en op naar de markt. Hier aangekomen zijn we op een houten bootje over de kanalen gevaren. Overal om je heen zijn er andere bootjes, zowel met souvenirs, etenswaren als toeristen. Al met al een gezellige, drukke en leuke bedoeling. Normaal gesproken is de markt nog veel drukker en is het echt aansluiten in de rij. Jammer genoeg was dit nu niet het geval, maar we hebben wel een leuke ochtend gehad. Het was vervolgens de bedoeling om door een dorpje te gaan varen, maar dit is er geloof ik niet van gekomen. Met een noodgang gingen we het water over en we hebben eigenlijk niets anders gezien dan waterplanten en af en toe een houten huisje. Na deze gekke boottocht zijn we terug gegaan naar Bangkok.

Na een paar nachten extra dus in Bangkok zijn we de volgende dag naar het vliegveld gegaan. Hier zouden we het vliegveld nemen naar Chiang Mai. Eenmaal bij de gate aangekomen was in de verste verte geen vliegtuig te bekennen, de vertrektijd werd een uur later en daarna twee uur later. Wel een goede vlucht gehad met een uitstekende service aan boort. De man die ons op zou halen op het vliegveld was natuurlijk al twee uur op ons aan het wachten. Ik geloof dat hij het behoorlijk beu was, want zodra hij ons zag ging hij met een stevige pas richting uitgang en auto. Behoorlijk hilarisch voor de omstanders, een man die met 800 km per uur het vliegveld door beent met twee kleine meisjes, met twee veel te grote tassen er achter aan. 's Avonds hebben we nog een kijkje genomen op de beroemde nachtmarkt van Chiang Mai. Heerlijk om lekker over de markt te lopen en daar natuurlijk een hapje te eten.
De volgende dag hadden we een reservering voor een ander guesthouse dus hebben we de spullen bij elkaar geraapt en zijn we daar naar toe gegaan. Leuk guesthouse in het centrum van de stad! Die dag hadden we niet zo veel zin meer in iets dus hebben we lekker rustig aan gedaan. De volgende dag zijn we naar 'Tiger Kingdom' gegaan. Hier heb je de mogelijkheid om bij de tijgers te komen en bij ze te zitten. We hebben er voor gekozen om dit met een jonge tijger te doen, ik geloof dat ze ongeveer een half jaar oud was. Het beestje was alleen erg lui en lag daar maar een beetje. Hierdoor niet echt spectucalaire foto's kunnen maken, maar het was een hele leuke ervaring! Dit doe je immers niet elke dag natuurlijk.
We waren al vroeg terug in Chiang Mai dus we hadden nog een hele middag voor ons. We wisten dat er in de buurt een mooie tempel te bewonderen was. Deze is boven op een berg waar je ook een mooi uitzicht had over Chiang Mai. De man van het guesthouse dacht wel even voor een leuk prijsje dit voor ons te regelen, maar het bedrag was te belachelijk voor woorden. Op eigen gelegenheid daar naar toe gegaan en nog een leuke middag daar gehad. De tempel en het uitzicht waren inderdaad erg mooi! Zo raakt mijn geheugenkaartje in mijn fototoestel wel snel vol!
De man van het guesthouse was trouwens in de dagen erna wat minder vriendelijk, ik denk dat hij het niet zo op prijs stelden dat we op een andere manier daar naar toe zijn gegaan.
We hadden voor ons gevoel nog niet genoeg van Chiang Mai gezien dus wilden we de volgende dag nog meer dingen bezichtigen. We hebben deze zaken gecombineerd in een tour. Deze viel echter zo tegen dat we niet anders kunnen doen dan er om lachen. De dag begon met een olifantenshow en vervolgens een rit op een olifant. We hadden ons voorgesteld om op de blote rug van een olifant door de rivier te baden, maar daar dachten de Thai anders over. Bovenop de olifant was een stoel gebouwd en we gingen in 1 lange rij achter elkaar aan. Weg idyllisch beeld.. Vervolgens zouden we op een bamboe vlot al peddelend over de rivier gaan raften. Dit was ook wel zo, maar peddelen hoefden we niet zelf te doen en we konden gewoon op een houten bankje plaats nemen. Heel wat anders dus dan een wild avontuur op een wilde rivier. Gelukkig was de omgeving werkelijkwaar schitterend en we zaten lekker in het zonnetje. Bovendien hadden we een engels stel leren kennen waar we de hilarische dag mee door hebben gebracht. Ook voor hun was het een tegenvaller. Na deze twee 'avonturen' hadden we al onze hoop gevestigd op het dorpje van de Longneckpeople. Je kent ze vast wel, van die vrouwen met allemaal ringen om hun nekken. Alleen geen dorpje te bekennen? We waren beland op een markt waar het eigenlijk min of meer de bedoeling was dat je dan ook iets zou kopen. Achter het kraampje was een enkele longneck vrouw te bekennen, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Nouja ik zal jullie het verhaal over de vlindertuin en de bloementuin verder besparen. Misschien kan je daar zelf wat bij bedenken. Laten we snel naar de volgende dag gaan.
Lekker uitgeslapen en 's middags hebben we een wandeling gemaakt door het oude stadscentrum. Hier wederom een tempel bekeken (Chiang Mai staat bekend om zijn vele tempels) en wat gedronken op het terras. De serveerster vertelden ons dat het leuker was om 's avonds terug te komen omdat er dan de zondagse markt zou zijn. Dit leek ons wel leuk dus we hebben hier inderdaad een bezoek aan gebracht. Het was geweldig. Er hing een hele leuke sfeer en er kwam geen einde aan de lange, lange rij met kraampjes. Wat het extra speciaal maakten, was dat het de verjaardag van de koning was. Om de zoveel tijd stond bijvoorbeeld iedereen opeens stil. Op dat moment werd het volkslied gespeeld. Niemand bewoog en de activiteiten op de markt stopten. Na het lied ging iedereen weer verder met zijn eigen ding. Heel bijzonder. Verder waren er optredens, was er vuurwerk zoals ik in mijn leven nog nooit vuurwerk heb gezien en waren er allerlei verschillende ceremonies. Ja het is duidelijk dat de verjaardag van de koning hier op een hele andere manier wordt gevierd. Er wordt veel dieper op in gegaan, iedereen is heel respectvol en er wordt niet gerookt of gedronken. Dat is nog eens wat anders dan het grote bierfestijn in Nederland waarbij er maar 1 motto aanwezig is en dat is zo hard mogelijk feesten en/of drinken.
Na een zeer geslaagde avond ons bedje ingedoken.

De volgende dag zijn we met een bus naar het plaatsje Chiang Khong gereden. Dit is plaats aan de grens van Laos. In Chiang Khong is werkelijkwaar niets te beleven, een klein en primitief dorpje aan de river. Meer niet. Het guesthouse was dan ook een houtenhut waar niet meer in stond dan twee maal 1 bed en twee maal 1 klamboe. Douchen moest buiten in hokjes gebeuren dus het Kroatie gevoel was weer helemaal aanwezig. Omdat we hier laat in de middag aan kwamen, was er geen tijd meer om de grens over te steken. We hebben een guesthouse gevonden en hier dus 1 nacht geslapen. De volgende dag zijn we met een klein bootje de Mekong rivier over gestoken. Daar was hij dan. De machtige Mekong rivier die ook wel de levensadder van zuid-oost Azie wordt genoemd. Veel over gehoord en natuurlijk gezien in Peking Express, uniek om hem nu in het echt te zien. Al is het ter hoogte van Chiang Khong maar een klein riviertje. Maar goed wij dus die rivier over gestoken en hop 1 minuut later sta je dus in Laos. Weer een nieuwe stempel in ons paspoort en op naar de slowboat. Deze boot zou ons in twee dagen over de rivier naar Luang Prabang brengen.
We hebben twee hele leuke dagen gehad op de boot, de omgeving was geweldig. Overal groen, jungle, bergen, echt fantastisch! Je komt langs kleine dorpjes met houten huisjes waar kinderen in het water spelen. De fotocamera werd dus weer flink aan het werk gezet. Naast de prachtige natuur hadden we op de boot ook een leuke groep mensen leren kennen. Gezamenlijk vele uren op een boot zitten schept al snel een band en zo hebben we in een korte tijd veel leuke mensen leren kennen. Tussen de twee dagen door hebben we overnacht in het plaatsje Pakbeng. Dit uit 1 straat bestaande dorpje heeft denk ik meer guesthouses dan huizen. Het is goed te merken dat alle boten hier aan komen. 's Avonds gezellig gegeten met zijn allen in een de plaatselijke bar wat gedronken. De avond was alleen snel ten einde want in Laos stop alles hier rond een uur of elf. Na acht uur varen op dag twee zijn we dan aangekomen in Luang Prabang. Met twee nederlanders opzoek gegaan naar een guesthouse. Luang Prabang is een geweldig stadje. Heel knus en gezellig met hele leuke en aardige mensen. Een zeer positieve indruk dus van Laos op dit moment! 's Avonds weer wat gegeten met diezelfde Nederlanders en we kregen gezelschap van te schattige en lieve Laotiaanse kindjes.
Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan een waterval hier in de buurt. Wederom weer een goed stukje werk van moeder natuur!

Diegene die het tot deze regel heeft uigehouden, heeft denk ik wel een goed beeld van onze dagen hier in Azie. Zoals jullie kunnen lezen gaat het dus erg goed met ons. De dagen gaan veel te snel hier en we moeten dan ook tot onze grote spijt zeggen dat we al bijna op de helft zitten.
Trouwens voor diegene die op zijn of haar manier iets heeft laten weten of horen. Hartstikke bedankt! Het blijft ontzettend leuk om ook wat van jullie te horen.

Ik kan niet anders zeggen dan,
tot de volgende keer!

• 08 December 2011 - 11:26

Ron:

Ja klink allemaal te goed ik ben wel blij dat grootste gedeelte erop zit

• 08 December 2011 - 13:51

Marleen:

Sluit ik me volledig bij aan. Wij zijn blij dat de helft er al weer op zit. Maar we vinden het fijn, hoor, dat jullie zo genieten en zo veel meemaken. Wederom genoten van jullie reisverslag (kan me niet lang genoeg zijn). De groetjes aan Yara en een fijne tijd verder. Heel veel liefs vanuit een onstuimig Vrouwenpolder. Dikke kus.

• 08 December 2011 - 16:29

Lisa:

Wauw heel verslag weer! super zeg jullie genieten wel goed daar! en haha dat van die tegenvallende dag hebben wij ook meegemaakt in thailand, af en toe kom je de oplichters tegen die wat moois beloven maar er weinig te zien valt :P
    en laos klinkt ook echt geweldig! super leuk weer wat te lezen over jullie avonturen :) XXXXX

• 08 December 2011 - 16:33

Lise:

Super, super, supergaaf!!! Echt weer zo leuk om een berichtje van je te lezen:)
    Liefs en een dikke kus.

• 08 December 2011 - 18:55

Marion:

Zo, weer een heleboel avonturen beleefd. Lijkt me ook wel 'n prachtige natuur daar.Ik vind je verhalen altijd mooi hoor.Jullie genieten er dus met volle teugen van. Groot gelijk, zoiets doe je niet twee keer. Fijn dat het zo goed met jullie gaat. Nog heel veel plezier en groetjes aan Yara.
    liefs,

Marion

• 08 December 2011 - 19:45

Ad En Adrienne:

Nu aqlweer op de helft, wat gaat dat vlug voorbij. Geniet nog maar veel .

• 09 December 2011 - 15:40

Angelique:

Hello!

Ik heb het verslag weer gelezen en weer een goede indruk gekregen.. toch missen die foto's dan nog he. Ik heb besloten om geen facebookaccount aan te maken enkel voor jouw foto's, dus ik wacht gewoon op de fotoreportage onder het genot van een kopje thee in februari ofzo.. Heb je gelijk de persoonlijke informatie erbij :).

Enfin, ajuu!

• 09 December 2011 - 19:14

3 J´s:

Alweer op de helft, dat gaat echt snel zeg! Leuk om weer iets van je te lezen, veel plezier nog :-)

• 10 December 2011 - 19:37

Susan Van Loon:

Wat ben je een stoer wijffie! Geniet ervan! liefs Susan

• 12 December 2011 - 22:02

Hallo Ik Ben Ada:

het zijn pracht verhalen en ik print ze allemaal uit voor je opa en oma in ter reede en daar zijn zij heel blij mee groetjes en veel plezier

• 17 December 2011 - 22:09

Colinda:

Weer super om te lezen Marije! Geniet ervan samen met Yara, en nog maar niet teveel denken aan het feit dat je al op de helft bent.. ;)

xxx